Лазарски кукли(обредни хлябове)



 Лазаров ден е един от най-любимите ми пролетни празници.Любим ми е не само, защото природата се събужда за нов живот и всичко избухва в цвят, а защото го свързвам с много мили и топли спомени от детството.Имаше време, когато селата не бяха пусти и тъжни, а бяха изпълнени с живот и ние градските деца обожавахме да ни изпратят на село при баба и дядо. Едно време нямаше социални мрежи от които да разбереш кой на кого е роднина и единственият начин бабите седящи на пейките пред къщите си да разберат кой си, беше, като ти зададът въпроса "Ти чия си?"   Е аз бях внучката на Лазар от Мирковци. Дядо всъщност се казаше Трифон, но всички го знаеха като Лазар, защото когато бил млад обикалял на Лазаров ден заедно с лазарките.На този ден баба ни обличаше в носии, които пазеше в старият скрин, слагаше ни венчета от цветя и с кошнички в ръка обикаляхме приятели и роднини из цялото село.

 Преди да имам баба на село, понеже и тогава бабите ходеха на работа, аз имах прабаба на село.Баба Пена беше най-милата дребна, жилава и трудолюбива баба. И до днес помня как ме учеше да меся, да правя качамак и любимата ми пилешка каша(за която обещавам скоро да пиша).

 Първите ми спомени от Лазаровден са свързани именно с нея и с малките хлебчета наречени Кукли, които тя задължително правеше на този ден и раздаваше на момичетата, които идваха да Лазаруват.След това тази традиция беше продължена и от баба, а сега аз я продължавам и ще я предам на моята дъщеря, защото традициите трябва да се пазят.


Баба правеше много малки куклички, за да има за всички Лазарки, но аз правя две големи, защото вече никой не ходи по къщите да Лазарува тук в града.


НЕОБХОДИМИ ПРОДУКТИ:

  • 600 грама брашно плюс още малко за измесване на тестото
  • 20 гр. прясна мая
  • 400 мл.гъст айрян
  • две яйца
  • 1 с.л. захар
  • 4 с.л. олио
  • 1 ч.л. сол

В купа слагам леко затопленият айрян заедно със захарта и маята да шупне.В дълбока купа пресявам брашното и солта, правя кладенче и слагам едното яйце плюс белтъка от второто, олиото и шупналата мая с мляко.
                                                          
 Замесвам меко тесто, връщам го в купата намазвам го с оло и го завивам със стреч фолио.Слагам тестото да втасва на топло докато удвои обема си.


 След като втаса тестото го разделям на 8 еднакви топки.


За всяка Кукла оформям четири фитила, три от тях сплитам на плитка, а от четвъртата офорям косата.

 Намазвам ги с разбит с малко мляко жълтък и ги слагам в студена фурна, която включвам на 200градуса.Докато загрее фурната, хлебчетата втасват втори път.Пекът се около 35-40 минути.



Коментари

Популярни публикации