питка с айрян за св.Варвара



Още от вчера си бях направила план какво ще приготвя за вечеря след работа, но както знаем живота е това, което ни се случва докато си правим планове :) .Така ме завъртяха задачите, че в един момент всички планове отидоха по дяволите, но въпреки всичко твърдо бях убедена, че поне заплануваната питка ще бъде направена.Днес е св.Варвара, широко разпространено е поверието, че св. Варвара е покровителка на детските болести и особено шарката, която в миналото е била тежка и дори смъртоносна болест. Представата за нея е като грозна, куца и разчорлена стара баба, която се подпира на патерица. С нея тя удря децата и те се разболяват. За здраве и за омилостивяване на болестите, да бъде отнесена надалеч Баба Шарка, жените месят пресни погачи.


Необходими продукти:

350 мл. айрян
1 яйце + 1 жълтък за намазване
3 с.л. олио
2 ч.л. кафява захар
щипка сол
20 гр. прясна мая
около 650-700 грама брашно

Както и друг път съм казвала за месенето ползвам хлебопекарната, просто ми спестява време и не тръгва брашно из цялата кухня.Ползвам програмата за месене и втасване, но този път поради липса на време след като приключи месенето, спрях  машинката.Оформих тестото и го сложих да втасва за около 30 минути във загрята на 50 градуса фурна.След като втаса, намазах с жълтък и увеличих градусите на 170 с включен вентилатор.След около 40 минути питката беше готова.Да се надяваме да омилостиви св.Варвара и болестите да бягат надалеч от децата.

Коментари

Популярни публикации